Hulp nodig? +31 (0) 492 751600

MVO

Wat is MVO?

Dit staat voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. De belangrijkste kenmerken staan hier op een rijtje.

  • Is een integrale visie op ondernemerschap, waarbij uw bedrijf waarde creëert op economisch (profit), ecologisch (planet) en sociaal (people) gebied.
  • Streeft uw bedrijf naar duurzaamheid in elk bedrijfsproces.
  • Bij iedere bedrijfsbeslissing wordt een afweging gemaakt tussen verschillende stakeholderbelangen: de belangen van betrokken personen, bedrijven en organisaties.
  • Transparantie is cruciaal. U geeft inzicht in het MVO-beleid en de keuzes die gemaakt worden. Zo weten stakeholders wat ze aan u hebben. Dat levert betrokkenheid op.
  • Er is niet één manier. Voor elke onderneming zien de MVO-activiteiten er anders uit. Afhankelijk van de bedrijfsgrootte, sector, cultuur van de onderneming en bedrijfsstrategie.
  • Is een proces en geen eindbestemming. De doelen die uw bedrijf nastreeft veranderen in de tijd en met elke bedrijfsbeslissing. Steeds zijn er weer nieuwe haalbare stappen.

Waarom?

Bedrijven hebben verschillende redenen om zich met MVO bezig te houden. In de praktijk spelen altijd meerdere motieven een rol.

  • Omdat het loont
  • Draagt bij aan de financiële prestaties van bedrijven. Onder meer door de stijgende vraag naar duurzame producten en diensten, maar bijvoorbeeld ook omdat het de arbeidsproductiviteit verhoogt.

Omdat het moet

Soms worden bedrijven gedwongen om zich (meer) met MVO bezig te houden. Bijvoorbeeld door consumentenboycots, mediaschandalen, stakingen of ingrijpen van de overheid. Vaak houden ze zich dan niet aan de minimale maatschappelijke normen, waardoor ze hun ‘license to operate’ verliezen. Bedrijven die zich met MVO bezig houden krijgen minder te maken met zulke acties en boycots.

Omdat het hoort

Niet alleen financiële overwegingen spelen een rol bij MVO. Veel bedrijven doen het omdat zij een steentje willen bijdragen aan de maatschappij en ze het milieu niet teveel willen belasten. Bij sommige ondernemingen, zoals Triodos Bank en Ecostyle, liggen ethische motieven zelfs aan de basis van het bedrijf. Duurzaamheid vormt de kern van hun bedrijfsstrategie.